mandag 14. februar 2011

Å være journalist - del III

Hei kjære mine lesere der ute. I dag vil jeg fortelle litt mer om det å være journalist.
Å være journalist betyr ei unik anledning til å oppleve et annet menneskes historie. Tenk deg at et fremmed menneske kommer til deg og vil dele en opplevelse, en erfaring, et minne eller en mening med deg. Det er, for meg, berikende.
Jeg blir inspirert av menneskene rundt meg, og jeg elsker å lytte på andres fortellinger.
I dag hadde jeg et slikt inspirerende øyeblikk, da jeg intervjuet ei spesiell dame. Hun heter Trine Strand, og har vært med i Det store korslaget på TV2.
Trine Strand - bildet er fra nrk urørt.

Trine kommer fra samme kommune som jeg, og har gitt ut to plater. Hun har et bankende hjerte for musikk og sang, og det var stort for henne å få være med på korslaget.

 
Og det kan jeg jo godt forstå! Tenk å plutselig skulle få oppmerksomhet fra "halve Norge", plutselig skulle stå på en scene og ikke bare synge, men også danse, se i kamera på rett tid og være energisk og glad!
Trine fortalte meg hvordan det hadde vært. Koret hun var med i - Team Lisa - kom helt til finalen, men ble altså nummer to. Hun føler seg uansett som en vinner, for korslaget har gitt henne en viktig påminnelse. Nemlig hvor nødvendig det er for henne som menneske å gjøre ting hun blir glad av å gjøre.


Det er en viktig lærdom for oss alle. Hvis vi aldri lytter innover og spør oss selv hva som gjør oss glad, vil vi heller aldri oppdage det. Tenk å gå gjennom livet uten en eneste gang å bruke de evnene du har - uten å føle at man mestrer!
Å være journalist betyr små, små innblikk i et annet menneskes liv. Som igjen kan starte tankerekker og gi inspirasjon både til journalisten og leseren i etterkant.
På lørdag kommer Trines historie på trykk i lokalavisa Nye Troms. Takk for at du delte, Trine!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar