søndag 18. mars 2012

Så kommer den første novellen endelig på trykk...

Tålmodighet er en dyd, sies det. Jeg er absolutt ikke et tålmodig menneske, men man lærer seg jo å forholde seg til virkeligheten, ikke sant?
Det er over syv måneder siden jeg solgte min første novelle til Hjemmet. Kommende uke er den altså på trykk, og jeg gleder meg veldig til å se den! Jeg har selvfølgelig lest den flere ganger før, og kjenner den godt. Likevel er det som at den har blitt født nå, når den faktisk er "der ute" og kan leses av dere.

Jeg har ikke fått bladet ennå. Men en kamerat av meg fortalte at moren hans hadde fått bladet siden hun abbonerer. Hun hadde lest novellen, og blitt veldig rørt.

Det er rart. Det er stort og gjør meg ydmyk, det at jeg kan gi leseren en opplevelse. At jeg kan bevege og skape indre bilder hos dere der ute. Det er vel et av de største privilegiene med å være forfatter og journalist; man kan skape noe som lever sitt eget liv etter at siste punktum er satt.

Drømmer du om å skape, om å skrive noe som folk får muligheten til å lese? Det eneste du må gjøre da, er å faktisk sette deg ned å GJØRE det. Vil du forløse drømmene dine, må du hente de ned fra skyene og studere de nærmere. Hva skal til for å gjøre dem virkelig? Hvilke steg må du ta?
Vær konkret. Lag et drømmekart. Planlegg. Ta steget.

Jeg har drømt om å bli forfatter siden jeg var lita jente. Med å få en novelle på trykk i et av norges største ukeblader, kan jeg si at jeg har tatt et godt skritt på vei mot å leve drømmen.
Og DET er en god følelse! 

24 kommentarer:

  1. Stort tillykke. Det må være en fantastisk flot følelse. Og du har fortjent det!

    Jeg er enig i dig med hensyn til drømmetrinene. Og hvad skrivning angår, så er der kun en ting at gøre. At skrive. Og man skal have tillid til processen, til sig selv, det indre, alt det nede i brønden, finde sin måde, sine værktøjer, der er en helt speciel stemme, hvis man virkelig lytter og øver sig. Og så en dag! :)

    Jeg deler jo din drøm. Men samtidig føler jeg allerede at jeg er det. Forfatter. For det er noget, der fylder mere end alene at få en bog udgivet. Det er en følelse, et kald. Tror du har det på samme måde! ;) ?

    Endnu engang tillykke. Flot. Stolt af dig. Klem.

    SvarSlett
  2. Takk for gode ord. Det er absolutt en følelse, et kall. Noe man blir mer og mer klar over etter hvert som livet trår frem, en sannhet: At man MÅ skrive. Man kan rett og slett ikke la være. Og tenk da, så fantastisk at man bare kan gjøre det! Og til og med få gehør for skrivingen! Det er magi, rett og slett.

    Stor klem til deg også. Jeg gleder meg stort til å lese det du en dag kommer til å utgi. :)

    SvarSlett
  3. Gratulerer! Hjerteligst! Skal kjøpe bladet neste uke, gleder meg.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Janna! Tar gjerne imot kommentarer når du har lest. :) (Det er selvfølgelig veldig skummelt å skulle bli lest av så mange...)

      Slett
  4. Hvor skønt, ønsker dig hjertelig tillykke, må være helt specielt. Ville ønske, jeg kunne læse den! KH Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Charlotte! Jeg har solgt en annen novelle til Danske Hjemmet, men den kommer visst ikke på en stund ennå.

      Slett
  5. Da må jeg huske på å kjøpe bladet! Så koselig, Lill - Karin. Ikke rart du er stolt! Det er noe spesielt og fint å se sitt eget på trykk. Og som det står i kommentarene: noen av oss MÅ bare skrive. Vi vet vel knapt hvorfor...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, du vet jo mye om det å faktisk få samlet ordene sine til en publikasjon. Det føles godt! Tar gjerne mot ris/ros når du har lest. ;)

      Slett
  6. Gratulerer..så veldig fint for deg!
    Jeg løper og kjøper Hjemmet når det kommer-gleder meg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Bente. Blir nesten nervøs av å tenke på at dere skal lese det jeg har skrevet... Hihi. Håper du liker den!

      Slett
  7. Gratulerer - så spennende! Jeg skal lese novellen din i neste uke :-) Jeg har forresten fikset bloggen min slik at det går an å linke til den nå, hvis du vil prøve igjen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Jeg skal prøve meg på nytt med nettsiden din nå. :)

      Slett
  8. Å, så fantastisk herlig innlegg - og for en skjønn følelse når drømmer går i oppfyllelse! Jeg gleder meg virkelig med deg - og unner deg av hjertet dette!! :) Vær stolt over deg selv og gled deg masse!
    Også du, så må jeg bare si deg at du gjør et enormt inntrykk på meg. Det du deler og skriver til meg på min blogg, det er bare så utrolig rørende, varmende og går rett til hjertet. Tusen, tusen takk for den evnen du har til å formidle - og til å oppmuntre. Nydelige du. Ønsker deg en skjønn uke, fyllt av mange flere gleder og velsignelser! klem til deg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for mange gode ord, Spirea. Så fint at jeg kan dele noe med deg som oppmuntrer og gleder. Det betyr mye å høre slikt! God klem.

      Slett
  9. Stort tillykke hvor fantastisk. Vil tage dine ord til mig om tålmodighed, skrive og skrive. Så kommer jeg osse på vejen igen med at skrive. Klem Tina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Tina! Fint at du la igjen kommentar hos meg, jeg har ikke helt funnet ut hvor bloggen din ble av. Nå skal jeg legge deg til i blogglista igjen. :)

      Det er bare å stå på med skrivinga. Ikke gi deg!
      Klem fra LK

      Slett
  10. Grattis, Lill-Karin. Så gøy da! Lykke til med skrivingen videre.

    Jeg må løpe og kjøpe Hjemmet jeg..

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Elisabeth. Er spent på hva dere synes.. :)

      Slett
  11. En veldig bra novelle. Leste den med en tåre i øyenkroken. Stå på det her kan du. Gleder mæ til neste novelle. En g klæm fra mams.

    SvarSlett
  12. Gratulerer, kjære deg, Lill-Karin!! Jeg vet akkurat hvordan du har det - for der er vi temmelig like! Jeg har også drømt om å bli forfatter siden jeg var lita... og da jeg fikk min første novelle på trykk i Hjemmet i 2002, gikk jeg nesten i taket av pur lykke!
    Jeg skal stikke å kjøpe bladet så fort som mulig!! - og du... tusen takk for dine gode ord hos meg (jeg har svart)

    God klem til deg, min fine forfatterkollega!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for den klemmen, Liv Hege! Det kribler i meg av inspirasjon for tida, og det å se verket sitt på trykk gir enda et "kick". Herlig!

      Slett
  13. Og nå har jeg lest novellen din. Den var rørende, og den hadde et fint budskap. Likte måten du bandt sammen fortid og nåtid på. Og så var den så fylt av poesi, syns jeg. Å skrive gode noveller er ikke lett. Men du behersket kunsten.BRAVO!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, nå ble jeg superglad, Anne Britt!! Særlig liker jeg å høre at den var fylt av poesi, for det er nettopp den måten jeg ønsker å skrive på. Takk!

      Slett