lørdag 3. mars 2012

Jeg velger lyset

Lyset faller mykt innover rommet. Jeg merker det før jeg åpner øynene. Det er dagen. Dagen er i gang, og lyset har våknet. Tidlig, tidligere enn dagen før. Sakte og nesten umerkelig er vårlyset over oss. Bløtt, skarpt, hvitt. Livgivende.

Jeg åpner øynene og møter det. Trekronene der ute nikker forsiktig, de er badet i morgenlys og strekker seg mot blå himmelsprekker. Hvite skyer driver dovent over horisonten, leker seg mot det blå dypet i himmelbuen over dem.
Lyset faller mykt innover rommet. Jeg har åpnet øynene nå, og blinker litt mot skarpheten. I lyset er våren. "Jeg er her allerede", hvisker hun lavt til meg gjennom strålene som danser på veggen. "Jeg vet", hvisker hjertet mitt tilbake. "Det kan være vår hemmelighet", smiler jeg forsiktig.

Hun svarer med å dusje sitt glitrende morgenlys gjennom bjørkegreinene.

Jeg vet det nå. Hun er her, våren, i lyset som faller så mykt og så skarpt. Ingen vil tro det ennå, men jeg vet.
Jeg vil ut i lyset i dag. Jeg velger lyset, jeg velger å la det fylle hjertet og sansene med vår. Jeg hører det i fuglekvitteret også, jeg ser det i det hvite på bølgetoppene og i kronene som vaier i brisen. Alle lengter, alle søker, alle venter.
Jeg vil ut og lengte, jeg også. Jeg vil ut i lyset.

9 kommentarer:

  1. Ja fuglene ved med sikkerhed, at det er forår. De kvitrer og har travlt med alt det, de skal se til. Jeg tror, at de har ret. Jeg tror også, at foråret er kommet... ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt vi er flere som tror. ;) Her i Nord-Norge ser folk rart på meg når jeg påstår at våren er kommet. De tror jeg er gal, snøen ligger tross alt over landskapet og kulden er hard om natta. Men våren er der...

      Slett
  2. Ja, det er så dejligt, at våren er kommet - her skinner solen fra en skyfri himmel, og fuglen synger udenfor. Man bliver jo i godt humør :-)
    Klem og ha' en dejlig lørdag, Lill-Karin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Madame! Her er det også en fantastisk dag i dag, sol fra blå himmel og gnistrende føre i løypene. Tror det må bli en skitur i dag, ja!

      Slett
  3. Så fint du skriv!

    God helg og nyt våren :-)

    SvarSlett
  4. Jeg er vild med de fire årstider Lill-Karin, men intet er som forårets komme, efter en lang og afblomstret vinter kommer lyset varmen og farverne tilbage sammen med et væld af trækfugle, herligt.
    I kærlige tanker, god Søndag.

    SvarSlett
  5. Så vakker beskrivelse om lyset og våren. Og du har jo rett: Dagen har blitt over fire timer lenger. Jeg priser våren om dagen, sola gjør meg så glad!

    SvarSlett
  6. Så smukke ord, her er haverne nu gule af erantis, der skinner som små sole, så dejligt et syn, men vinden er stadig bidende kold. KH Charlotte

    SvarSlett