mandag 20. august 2012

Kristin Flood, sårbarhet og Frans

Nå har jeg lest ut boka, den som kom til meg da jeg var i Venezia i sommer. Jeg skriver "kom til", for det var faktisk slik det føltes. Jeg gikk rundt i Venezias gater og visste at det var noe jeg skulle lære, noe jeg skulle oppdage. De gangene jeg får en slik sterk følelse, er jeg ekstra våken og åpen for det som kommer min vei.

Samme kveld fant jeg hjemmesiden til Kristin Flood, norsk forfatter og journalist som har bodd i Venezia i mange år. Hun har blant annet skrevet "Jakten på en annen rikdom. I Frans av Assisis fotspor". Hun holder også skrivekurs, både i Norge og i Italia.

Jeg visste ikke mye om Frans av Assisi før jeg begynte å lese. Nå vet jeg mye mer. Og takket være Floods måte å skrive på, der hun drar leseren inn og viser sin egen sårbarhet, sin egen søken etter noe annet, forstår man at Frans sine ord og tanker er like aktuelle i dag. 786 år etter hans død...

Før jeg leste ut boka, fikk jeg en trang til å skrive om sårbarhet her på bloggen. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det var en følelse som måtte ut, ord som presset på. Da jeg så leste ut boka om Frans, var det nesten som å høre et ekko av mine egne ord.

"Når du våger å være sårbar uten å føle deg som et offer, er du i kontakt med hjertet. Da stråler en annen skjønnhet frem fra deg, du opplever en annen nærhet til andre, og andre opplever en annen nærhet til deg, en annen stemning."

Dette var ordene til pilgrimen Karin Flood møtte på sin reise i Frans' fotspor. Hun skriver videre:

"Plutselig gikk det et lys opp for meg: Frans visste dette. At sårbarhet og smerte åpner porten til en annen rikdom. Det var derfor han valgte å være sårbar og liten til enhver tid. (...) Dette var strengen til det guddommelige. Forbindelsen til sitt eget hjerte."

Jeg anbefaler boka om Frans, som en inngangsport til å lære mer. Om ham og hva han sto for, men kanskje særlig som et skritt videre på veien om å lære mer om seg selv.

Takk for at du leser. Ønsker deg en varm og fin dag!


11 kommentarer:

  1. Frans av Assisi var snill. Og klok. Og kan smykke seg med egne klostre og får vel æren for sinnsrobønnen. Den bes av tusenvis av rusmisbrukere hver dag!
    Jeg er enig med deg. Sårbarhet åpner nye dører..
    Ha fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan en del om han, skjønner jeg. Jeg gleder meg til å lese mer. :)
      Du har jo turt å vise mye av din sårbarhet, og mange setter pris på din blogg nettopp på grunn av det. God klem til deg, Bente!

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Tak fordi du deler. Jeg vil bestemt læse bogen, jeg kan mærke, at den vil gøre mig godt også. Også fordi det er min konklusion på dette tidspunkt i livet. Som Freud sagde: Af din sårbarhed skal din styrke komme! Skrev faktisk lidt om det hos mig i dag! ;)

    Det, at du fik bogen "forærende" og skulle læse den, det er jo synkronicitet af fineste karat. Når vi tør følge vores hjerter og det, der opstår i kølvandet, så begynder der at ske magiske ting! :)

    Ønsker dig en fin aften. Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenkte på deg, Lene, da jeg leste den. Jeg tenkte at den passet for både meg og deg. Jeg har forlengst innsett at vi har mange av de samme tankene, selv om vi kanskje er på ulike stadier i livet.

      Jeg har tro på den magien som oppstår når vi følger hjertet. Jeg gleder meg til resten... :)
      God klem til deg.

      Slett
  4. Tusind tak for anbefalingen af 'Jagten på en anden rigdom'. Jeg har ikke tidligere hørt om den norske forfatter Kristin Flood, men hun lyder som et spændende bekendtskab, og jeg vil meget gerne læse bogen.
    Klem til dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gi meg gjerne tilbakemelding på hva du synes, Madame. Jeg skal bestille flere bøker fra henne etter hvert. :)
      Fin dag til deg!

      Slett
  5. Så utrolig flott skrevet, det om sårbarheten. Sanne ord tror jeg. Og takk for anbefaling av bok, høres så bra ut :)
    Jeg håper du har gode dager. Sender en klem herfra

    SvarSlett
    Svar
    1. Klem til deg også, Spirea. Er innom deg og leser fortsatt. ;)

      Slett
  6. Takk for fine ord. den boka vil jeg gjerne lese, og jeg tror på dette: At smerte åpner veien til annen rikdom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg også. Spennende om du vil gi meg tilbakemelding på hva du synes om boka.
      Ha en fin dag.

      Slett