torsdag 2. august 2012

Å jobbe med ei bok

Det er rart det der, hvordan et manus blir til. I mitt tilfelle, et bokmanus. Boka jeg skal gi ut i høst er en dokumentarbok, og krever innhenting av opplysninger fra mange ulike kilder. Det kan f.eks være politirapporter fra Statsarkivet, gamle avisutklipp, omtaler i bygdebøker, reportasjer i ukeblader. Kildene kan ikke minst være levende mennesker, som jeg jo også har benyttet meg en god del av i arbeidet med boka. Det har vært en stor glede, og ære, å intervjue noen av de eldste som fortsatt husker.
Så kommer arbeidet med å sette sammen alle opplysningene til noe lesbart.

(Bildene er lånt)

Dette er en av mine sterkeste sider, å sammenfatte stoff til en lesevennlig tekst. Slik er også ofte jobben som journalist; man samler informasjon, bearbeider det og presenterer det.

Å jobbe med en skjønnlitterær bok krever også - i de fleste tilfeller - research. Skal man skrive en historisk roman, bør man kunne historiske detaljer for å få riktige omgivelser, språk og oppførsel. Skal man skrive en krimroman, bør man vite f.eks hvordan politiet jobber, hvordan en kriminell tenker, osv.

Sakte, men sikkert, jobber man frem en tekst. For meg har denne boka tatt lang tid, for det første fordi jeg ikke har hatt mulighet til å jobbe fulltid med prosjektet. I den mest intense skriveperioden tvang jeg meg til å skrive minimum tre timer per uke, som regel hver søndag. Tre timer går fort når man skriver, det vet alle som har holdt på med det.

Siden gikk tiden mens jeg ventet på svar fra forlag, et svar som aldri kom. Heldigvis ble prosjektet "plukket opp" av en ansatt i museet, og en ny prosess ble startet.
I sommer har jeg hatt møte med administrerende direktør i museet. Vi er enige om veien videre, og jeg jobber nå med å gjøre manuset helt ferdig.
Det betyr ny runde språkvask, ny runde med mer innsamling av bilder, og etter hvert oppsetting og layout.
Fra jeg tenkte tanken på å skrive en bok, og til den faktisk kommer ut, vil det ha gått tre år!


Derfor skriver jeg at det er rart det der med et manus. Hvordan tankeprosessen rundt det settes i gang, hvordan man forsiktig begynner innhenting av stoff, de første skriverundene, usikkerheten og samtidig stoltheten av å faktisk gjennomføre en slik prosess.
Senere kommer salg og markedsføring, jeg vil måtte holde foredrag om boka, og må tåle å møte mange spørsmål og kommentarer. Det gleder jeg meg til, men det blir også spennende.

Rart det der, med ord. Og rart det der, med den store gleden som ligger i dem.
Ønsker du å skrive? Da er mitt råd å gi deg selv tid.

15 kommentarer:

  1. Så spændende med din bog. Jeg ønsker dig alt godt på den videre rejse. Og hvilken proces!

    Og så er jeg helt enig i dig med, at man skal give sig selv tid, hvis man vil skrive. Her handler det ikke kun om at sætte tid til side, men også at "turde" være i processen og se det vokse. Og det er jo ikke kun, når man skriver, det kan være indhentning af inspiration andre steder, research, hvad det nu måtte være.

    Og så handler det om at lytte.

    Alt godt videre og klem til dig, kære ordven.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for dine lykkeønskninger. Det varmer.
      Jeg har stor tro på at en langsom prosess gjør ei bok bedre. Man må la det modne, ta det frem igjen, lese gjennom på nytt, legge det bort ei stund og deretter ta det frem igjen...

      Jeg har jo heldigvis hatt to konsulenter til å lese gjennom manuset, for man er avhengige av innspill i et slikt prosjekt. Ellers kan man bli "blind".

      God klem til deg.

      Slett
  2. Så spennende! Du må si fra når boka er be.
    Jeg har drømt om å skrive bok siden jeg var liten. Nå forstår jeg hvor mye arbeid det er! Kanskje jeg er for lat..kanskje jeg ikke er bra nok. Jeg synes Bloggen var modig da jeg begynte med den. Nå er terskelen lavere for å la andre lese det jeg skriver,noen ganger for lavt ;-)
    Kanskje det skal være et førtiårs mål? Å skrive noe ekte som jeg kan sende inn til et forlag?! Du inspirerer meg!
    Lykke til med ferdig-stilling av boka.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Bente, ikke drøm mer, begynn å skriv!! Du skriver allerede så godt og fengende - akkurat på din måte - så klart skal du skrive bok om det er det du ønsker.

      Glad for å kunne være til inspirasjon!

      Slett
  3. Det er spennende å høre litt om din prosess!
    Og hører gjerne om mer, f.eks om samspillet med forlaget.

    Ønsker deg lykke til med innspurten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for lykkehilsen! Jeg skal skrive mer om prosessen fremover, så det er bare å henge med. :)

      Når det gjelder den første kontakten jeg hadde med det aller første forlaget, var jo det en heller dårlig erfaring. (Hvis du leser under fanen "Skriveprosjekter", står det litt der.) Min erfaring med museumsforlaget er så langt meget bra. Skal på din oppfordring skrive litt mer om det.
      God klem.

      Slett
    2. Når jeg skrev "samspill med forlaget" tenkte jeg helst på skriveutkast, respons, revideringer osv. Dette er en ukjent bransje for meg, så det er ikke så lett å formulere meg. Prosessen fra første kontakt til utgivelse, er kanskje den mest riktige måten å si det på.

      Slett
  4. Hvor er det spændende at læse, Lill-Karin! Lykke til! At være journalist må give dig en solid baggrund for at skrive en bog.
    Klem og god weekend, kære blogven.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Madame! Jo, å ha erfaringen fra journalistikken i bunnen er soleklart en fordel. På mange måter, f.eks evnen til å snakke med mennesker om vanskelige tema, evnen til å finne stoff, prioritere hva som skal med, evnen til å tenke overskrifter og gjøre stoffet leselig.
      Kanskje særlig med bøker som denne, en dokumentarbok, er journalisten i meg langt fremme.

      Da er det verre med skjønnlitterære verk, der må man stole mer på fantasien og de generelle skriveegenskapene.
      Klem til deg!

      Slett
  5. Herlig innlegg!! Du vet hva du snakker om - og du kan håndtverket ditt. Jeg nikker gjenkjennende. Jeg er ingen journalist, men jeg kjenner jo igjen veien vi må gå - alle vi skom skriver. Det høres veldig oppfattende ut, det du holder på med, men jeg merker jo gløden din, at du brenner for det du gjør. Da kan det ikke resultatet bli annet enn BRA! Masse lykke til på ferden videre - jeg følger med!
    Klem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Liv Hege, det varmer. Og takk for lykkeønskningene.

      Jeg brenner virkelig for denne boka, selv om prosessen til tider har vært litt utmattende. Denne historien MÅ ut - før all informasjon om den går tapt.
      God klem til deg!

      Slett
  6. Jeg kunne ikke vært mer enig. Tid og modning er så viktig. Har akkurat utsatt en utgivelse et halvår selv. Veldig spent på utgivelsen din!

    Tusen takk for besøket ditt på bloggen min.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for din hilsen! Og velkommen til bloggen min. :)Ekstra hyggelig med besøk fra andre skrivende mennesker.

      Slett
  7. Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min! Så spennende med bokutgivelse, høres ut for at du har et prosjekt du brenner for! Ønsker deg masse lykke til!! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha, hyggelig at du stikker innom! :)

      Slett