mandag 30. mai 2011

Detaljer, gamle bøker og eksentriske kvinner

Jeg har nok vært litt kraftløs i det siste. Kraftløs inspirasjonsmessig. Det er slik når det blir for travelt og for stressende - da blir hodet tomt.
Det er da det er delig å henfalle til detaljer.


Tidligere i mai var jeg på ei antikkmesse ca 3 mil herifra. Og her var det mange vakre detaljer! Messa er Nord-Norges største, og hit kommer antikk- og bruktselgere fra hele landet. Det er skikkelig artig å bare vandre mellom gamle bøker, lofotkister fra 1800-tallet og klirrende lysekroner.


Jeg elsker gamle ting. De må forresten ikke bare være gamle, men også vakre... Ingen liker ordet sjelløst - vi har alle en tendens til å like ting med sjel. Ting du kan ta i, føle energien fra og vite at dette har eksistert veldig mye lengre enn du selv.



Av alle gamle ting man kan finne på slike markeder, er jeg mest glad i bøker. Jeg simpelten MÅ gå og kikke i dem. Bla forsiktig, lese noen ord, kjenne tyngden av boka. På dette markedet var det masse gamle bøker, så jeg storkoste meg.



Selvfølgelig ble noe med meg hjem. Ei bok som var skikkelig falmet i sidene, med gammel, nærmest gotisk skrift. Forfatteren var Marie Corelli, ei engelsk, eksentrisk kvinne som levde på begynnelsen av 1900-tallet. Boka het "Thelma - fortelling fra midnattsolens land". Det vekket nysgjerrigheta mi, for midnattsolens land er jo Nord-Norge!
Det viste seg, etter det jeg har klart å finne ut, at Marie Corelli var i Nord-Norge en tur. Og at det var her hun hentet inspirasjon til akkurat denne boka.

Som jeg kanskje skal lese en dag. En dag jeg ikke MÅ.

Marie Corelli. (Bildet er lånt)

Marie Corelli ble i alle fall inspirert av å være her i nord. Og jo mer jeg leser om dama, jo mer får jeg sansen for henne.
Alt takket være et antikkmarked med utallige, herlige detaljer.

Ha en detaljert uke!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar