torsdag 13. oktober 2011

Ordene i min makt

"Du har ordene i din makt." Det sa ei dame til meg på kafeen en dag. Hun hadde lest noe jeg hadde skrevet, en lørdagsreportasje i lokalavisa. Hun mente jeg ikke måtte slutte å skrive, for jeg hadde tydelig talent. Slikt blir jeg selvfølgelig utrolig glad for å høre.

Ordene i min makt. Hva betyr det, egentlig? Jeg føler ikke at jeg har MAKT over ordene. Av og til føles det mer som at ordene har makt over meg! Jeg kan sette meg ned for å skrive, men ordene vil ikke. De leker gjemsel med meg bak linjene, stokker seg og nekter å gjøre som jeg vil: Lage en historie.

Som journalist har man makt, uten tvil. Det bør alle som jobber som journalister være veldig klar over. Særlig de som jobber med tunge nyhetssaker og "vanskelige" tema må vite å trå varsomt. Jeg jobbet i seks år som fast ansatt i lokalavisa her. Den kommer ut i tre kommuner, i tre ganske små kommuner. Det er et lite miljø, og personene du skriver om kan like gjerne dukke opp på barnas fotballtrening noen timer senere.
Det handler om balanse, også på det feltet. En må balansere det man skriver. Være kritisk samtidig som man forholder seg til fakta.
Som frilanser kan jeg mer velge hva jeg vil skrive. Jeg trenger ikke være med "der det skjer", følge de store nyhetene eller det politiske spillet. Det trives jeg godt med.

Min første avissak hadde jeg på trykk i ei lita byavis i Harstad i 1999. Jeg var 20 år. Jeg har lært enormt mye siden da, blant annet at jeg skriver aller best når jeg er inspirert. Ja, jeg kan være disiplinert og skrive fra 9-16, men teksten blir definitivt best om jeg finner roen og inspirasjonen.

Ordene i min makt? For meg handler det ikke om makt, men om glede og sjelero. Jeg må skrive for å ha ro. Slik er det. På en torsdag formiddag, midt i oktober. Senere i dag skal jeg besøke en småbarnsfamilie med en litt spesiell historie. Den reportasjen skal i et kjent, norsk ukeblad. Mer om det en annen gang.
Ha en flott oktoberdag!
(Jimmy gir seg katta i både ord og makt, bare han får mat og kos!)

7 kommentarer:

  1. Hei Lill-Karin;)

    Blir så glad av å lese bloggen din,syns du skriver så "riktig" og så forståelig,rett fra hjertet liksom;)
    Det med balansen mellom å ha ordet i sin makt eller om ordene har makt over deg, den kjenner jeg også på av og til. Noen dager er jeg kjempeinspirert og kan skrive side opp og side ned på bloggene mine...mens andre dager har jeg rett og slett ingenting å si... Jeg tror det er viktig med en balansegang mellom disse to,det er godt å ha en pause fra ordene av og til,bare være stille...
    Noen år tilbake skrev jeg dikt,det har det blitt lite av i det siste. Ikke noe som jeg noen gang vil gi ut,til det tror jeg de er for personlige. Men jeg brukte diktskrivinga til å "rense sjelen" og det føltes godt. Kanskje jeg må lete fram diktboka mi og lese litt i den,kanskje kommer inspirasjonen igjen;)

    Ønsker deg en super torsdag!

    SvarSlett
  2. Du er dejligt velformulerende Lill-Karin, som vi siger her i Danmark, og forstår noget med ordene, jeg nyder at følge med i din gøren og laden samt dine vise ord herinde.
    I kærlige tanker, god Torsdag aften.

    SvarSlett
  3. Det udtryk har vi (selvfølgelig) også på dansk. At have ordene i sin magt. Men som dig synes jeg også at det lyder lidt negativt. Som om man påtvinger ordene at være noget bestemt og det kan man ikke. Det er et samspil. En slags symfoni. Sådan er det i hvert fald for mig.

    Men det var jo en kompliment og set med de øjne har den gode dame jo ret. Du kan skrive, du er ven med ord og omvendt. Og sådan er det; det skal være ægte kærlighed for at lyde godt!

    God aften videre. Håber du hygger dig! :))

    SvarSlett
  4. Det var spændende at læse lidt om dit arbejdsliv som freelance journalist. Ordene glider så smukt fra din 'pen', selv om du ikke vil være ved udtrykket, at du har ordene i din magt.

    Du ønskes en dejlig dag oppe nordpå!

    SvarSlett
  5. Tone: Jeg synes absolutt at du skulle finne frem diktboka! Ikke så nøye å tenke på om det man skriver skal gis ut, det viktigste er å kose seg med ordene. Fin kveld til deg!

    Michael: Tusen takk for dine gode ord. Det varmer langt inne i hjerterota når jeg får slik tilbakemelding. Fin fredagskveld til deg!

    Megan: Symfoni, ja. Det sa du det. Og av og til funker det bare ikke. Tonene blir rare og låter falske. Men så plutselig spiller man på de riktige strengene igjen, og har skapt noe vakkert. :) Tusen takk for dine ord om skrivinga mi. Setter stor pris på det!

    Madame: Takk skal du ha for dine ord! Fin kveld til deg også!

    SvarSlett
  6. Det er utrolig deilig å ha ordet i sin makt, eller å ha makt over ordene, eller kunne skrive, skrive og skrive... Det er fascnirende å lese om ditt forhold til skrivingen. Vi som elsker å skrive, kan rett og slett ikke la være... Det er en drivkraft i oss, som gjør at vi må. Vi må skrive. For å føle oss hele. Jeg er veldig takknemlig for at jeg har fått gitt ut bøker, for at folk leser det jeg skriver, og for at jeg har så uendelig stor glede av skrivingen. Jeg takker for de fine ordene hos meg. Vi trenger hverandre, vi som har denne lidenskapen. Ha en strålende lyseblå lørdag! Klem

    SvarSlett
  7. Liv Hege: Takk for din koselige kommentar. Det er en glede i seg selv å vite at vi er flere om denne lidenskapen! :)

    SvarSlett