tirsdag 25. oktober 2011

Ordene i morgenlyset

Jeg sto opp før dagen i dag. Før morgenlyset begynte å strekke seg over fjellkanten i horisonten.
Det første jeg gjorde, var å gå ut på verandaen. Der oppe glitret tusenvis av stjerner, og nordlyset blafret et forskrekket morgenvink til meg. Det lurte nok på hva jeg våget meg ute for, i hennes blå time.

Det neste jeg gjorde, var å skrive ned et intervju jeg var på i går, og som skal leveres til lokalavisa senere i dag. Intervjuet er med ei livskraftig, tøff dame som i mars i fjor fikk diagnosen brystkreft. Jeg blir alltid ydmyk når mennesker vil dele sin historie med meg, og med lesere.

I lys av morgenen, og i lys av det jeg har skrevet om tidligere i bloggen min, ramlet disse ordene inn. De tar jeg med meg, mens morgenen sakte finner sin plass og jeg sakte nyter en kopp te.
Ønsker deg en god dag under stjernene.

***************************


Tør du være lei deg
Tør du synke ned
Tør du lede hjertet
Til det sorteste, mørkeste sted

Tør du være lei deg
Lei av livet, lei av alt
Tør du kjenne mismot
Tør du erkjenne at du falt

Tør du innse at du feilet
Kan du møte vemodets blikk
Har du styrke til å granske
Alle svakhetene du fikk

Først da kan du leve
Først da kan du se
At sorg og lys går sammen
Om å skape et menneske

Vi er ikke bare lys og liv
Våre liv kan ikke rammes inn
Det ser du nå
Når du møter ditt blikk
Og åpner ditt hele sinn

5 kommentarer:

  1. Dette var smukke ord. Gode ord. Ord, der giver mening og er skønne i sin helhed. Sorg, glæde, smerte, lykke, lys, mørke ...

    Når du skriver, så er jeg dér med dig. Du får mig til at se og mærke. Bestemt et ordlandskab, som jeg ynder at gå i.

    Og tak for sangen hos mig. Den er fin! ;)

    God dag til dig også. Klem.

    SvarSlett
  2. Det var meget smukt at læse, og hvor må det være dejligt at kunne opleve nordlys fra sin veranda. Ønsker dig en god dag med at skrive artiklen fra et interview, der nok var af en slags, der kryber helt ind under huden.

    Klem

    SvarSlett
  3. Fine ord om å våge å betrakte livet med alt de er...

    SvarSlett
  4. de ord passer godt inn i min hverdag.. jeg våger men det gjør fryktelig vondt å bevege seg der på kanten til mørket..

    må din dag være av det lyse slaget ...

    SvarSlett
  5. Megan: Ordlandskap...For et vakkert ord, takk!

    Madame: Ja, jeg bor definitivt i verdens vakreste land - og landsdel! Lysets landsdel...

    Anne Britt: Takk for din fine kommentar, det setter jeg stor pris på.

    Berit: Fikk rett og slett lyst til å sende deg en god klem. Ha en fin dag!

    SvarSlett