onsdag 22. juni 2011

Å være journalist - del 4.

Vurderer du å bli journalist? Da kan jo min utflukt sist søndag kanskje inspirere deg... Det var nemlig Villblomstenes dag. En dag som ble markert første gang i Danmark så tidlig som i 1988, mens Norge kom med fra 2002.

Blålyng - Phyllodoce caerulea

I området jeg sogner til, ble dagen markert med utflukt til en av Norges vakreste daler, nemlig Iselvdalen. Turen innover ble arrangert av Nord-Norsk botanisk forening, i samarbeid med Midt-Troms fugleforening og Hagelaget i Målselv.

Og vi fant så utrolig mye!

Vi finner det store i det små...

På blokka mi denne dagen noterte jeg over 80 plantenavn. Og så vakre navn! Reinrose, Fjellsmelle, Skogstjerne, Myrfiol, Brudespore, Kongsspir... Vakre navn på vakre villblomster.
Å være journalist på en slik tur er jo bare fantastisk. Man kan kombinere sine egne interesser med en flott og annerledes naturopplevelse, og ikke minst suge til seg kunnskap! Nå tror jeg at jeg skal kunne navngi nokså mange av urtene og vekstene i skogbunnen...


Iselvdalen, Målselv. En frodig plett mellom høye fjell.

Resultatet av skrivinga kan du lese i avisa Nye Troms i morgen.
Ha en vakker dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar