tirsdag 15. juli 2014

Bangkok

Bangkok
 
I den gylne bukt ved Thailands kyst
Ligger en drage og sover
I hans gater er det aldri tyst
Der er alltid et barn som gråter
 
I dagslysets sløvende varme
 
Kveiler dragen seg sammen i ro
Slumrende hviler dens harme
Mens mennesket drikker dens blod
 
I skumringen våkner hans hjerte
Natten er dragens venn
Når håpet slukner i smerte
Tennes gatenes lys igjen
 
Og mennesket samler sin uro
Under lyset, i de levendes elv
De vet at i glitterets skygge
Leter dragen etter sin sjel
 
 
 
(C) Tekst: Lill-Karin Nyland
(C) Foto: Morten Skoglund
 
Bangkok er uvirkelig i sin intensitet og voldsomhet.
Jeg er her.
I menneskehavet.


2 kommentarer:

  1. fantastisk billede:) og sikke en ro og dybde, der er i digtet og ordene - selvom i er helt i Bangkok. jeg håber, i nyder rejsen!
    klem, laila.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertelig takk, Laila. Jeg nyter reisen, men på en annen måte enn om jeg dro til et fredeligere sted. Her er det ikke stillhet og rom for ettertanke, heller det motsatte. Men alle opplevelser er opplevelser.
      Takk også for dine gode ord under diktet Stemninger. Ditt ønske om en diktsamling noterer jeg i hjertet! Og hvem vet, kanskje en dag...!

      Slett