tirsdag 28. mai 2013

En venn i Mai

Tør du være åpen?
Tør du si ja til et menneske du ikke kjenner fra før?
Tør du vise tillit til en ny venn?
 
Skogene hviler i duftende kveldsvarme. Dagen har vært trykkende het, og Mai har søkt inn i skyggene under ei bjørk. Der sitter hun og puster, mens nyvåknede småfluer surrer rundt i taktfaste formasjoner, som om de jager hverandre i en vilter lek.
 
Mai sukker tilfreds over å ha fått sommerblomster flettet inn i kransen sin. Hun tar den av hodet, snur den i hendene, studerer nøye de delikate formene i rosa, gult, lilla og hvitt. Så løfter hun kransen opp til nesen, puster dypt og lar duftene fylle hele seg.
 
(C) LK Nyland
 
 
Mai er ikke lenger bare vår. I år har Mai fått lov til å være sommer også.
Det er som om Juni har lånt henne litt av sommerdagene sine.  
Kanskje er de gode venner, de to?
 
Det finnes ingen fremmede, bare venner vi ikke kjenner.
Samuel Pepys
 
 
Jeg trår videre innover skogen, passerer Mai, smiler til henne, men hun er fortapt i sommerblomstene, i varmen som gjør henne så døsig og så lykkelig.
 
Jeg tenker på Mai og Juni. På vennskap. Jeg lar føttene lede meg over stier med tørre furunåler, over en bekk med en tømmerstokk som bro, mellom viftende graner og bjørker som allerede er tunge av gyllengrønt, hjerteformet løv.
 
Vennskap.
Et ord som setter gode følelser i sving. Et ord som varmer, som gir positive assosiasjoner, trøst og oppmuntring.
Jeg blir mer og mer glad i de vennene jeg har, de jeg har kjent i mange år og som kjenner meg på godt og vondt. Disse vennene håper jeg at jeg får beholde til vi alle er gamle og fornøyde.
 
Det mest forunderlige, tenker jeg mens jeg hører lyden av ei større elv der inne i skogholtet, er likevel de vennene man får etter man ble voksen.
 
Jeg lar meg fascinere av hva det er som knytter oss sammen, disse menneskene jeg møter på min vei og som jeg vet vil bety mye for meg i årene som kommer.
 
Det er som om det oppstår en felles klang, en samhørighet, et felleskap. Disse vennskapene er annerledes enn de man knytter i barnealder, der man tilfeldigvis havner i samme klasse, eller på samme fritidssyssel.
 
Forunderlig.
Og veldig, veldig oppløftende.
Tør du tenke at du ikke har møtt alle dine venner ennå?
Det tør jeg.
 
(C) LK Nyland
 
Jeg setter meg ned ved elvebredden, der vannet glitrer i sølvdråpers ville kast.
Plutselig er Mai der, også hun setter seg på huk. Hun stikker hånden i vannet, og ler mens hun plasker elvevann oppover armene og fjeset.
 
Mai lever.
Så gjør vi.
 

4 kommentarer:

  1. Heia Lill-Karin:-) Måtte bare legge igjen en kommentar. Teksten setter tankene i sving mens man leser. Måtte lese den to ganger;-) Veldig bra skrevet! Og ikke minst gjenkjennende.. :-) May Doris:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å få kommentar fra deg, May Doris! Tusen takk for ordene dine.

      Slett
  2. Hei!
    Så til stede i livet, i hverdagen og så poetisk !
    Så fint, Lill-Karin!! :)

    Anne Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk til deg også, for at du er inne og kommenterer. :) Det varmer.

      Slett