onsdag 1. mai 2013

En tid for alt

"En tid for alt."
 

Uttrykket er opprinnelig fra bibelen. Ordene er også en boktittel, og sågar en låt. Kanskje mer også.
 
Jeg ser ut på landskapet mens jeg smaker på ordene. Det er første mai. Likevel hagler det. Iltre, harde hagl, de legger seg i et tynt lag over nyankomne hestehov, over grasmark som akkurat har sett lyset etter måneder under snøen. De slører til luften og gjør horisonten grå.
 
For ikke mange øyeblikk siden strakte varme solsøyler seg ned gjennom skyene, glitret i hustakene, forgylte de gule, små blomstene og fikk asfalten til å glinse i sølv.
Slik sloss de nå, våren og vinteren.
Vinteren vet den har tapt. Den vil bare markere seg. Vi er tross alt i dens rike, så langt mot nord.
Men nå er det vårens tid.
 
Det har gått drøye fem måneder siden boklanseringa.
I dag slo det meg: Jeg må snart få tid til å fordøye alt. La det synke inn. Kjenne på gleden over alt det fantastiske som har hendt, faktisk la ordet "forfatter" synke inn.
En tid for glede.
En tid for å lande.
 
Jeg vil blogge mer fremover. Jeg vil ut og nyte våren, helst hver dag. Jeg vil le, puste, berøre, være. Hvile. Skrive.
Nyte fruktene av det arbeidet jeg har lagt ned.
 
Det er faktisk sant. At det er en tid for alt. Man må bare huske å skape det rommet der tiden kan være. Et rom tiden velger å slå seg ned i for en stund, i stedet for å jage videre.
Et rom der du og tiden kan møtes.
Synke sammen i et fellesskap der alt står stille.
 
Jeg kan ikke stanse tiden. Men jeg kan nyte dens selskap.
Nå er det tid for tid.
 
(C) Lill-Karin Nyland
 

3 kommentarer:

  1. Fine ord, min ven. Jeg er vældig optaget af det "stille rum" nu og som jeg svarede dig på din kommentar hos mig, tænker jeg, om det mon er muligt at blomstre og have god energi, som maj, og samtidig lade sig opfylde og tage imod tid og ro. Jeg tror det faktisk! Vil skrive mere om det senere.

    Håber din maj bliver god og fredfyldt og at energien vil blomstre alligevel.

    Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode ord, min venn! Det er inspirerende å lese om din ferd i stillheten. Jeg tar dem til meg og lytter. :)

      Slett
  2. Så viktig det du skriver om å skape det rommet der tiden kan være..å bare kunne være i selskap med tiden å nyte det samværet..så lett, men også og så vanskelig! :)Hilsen Else Britt :)

    SvarSlett