fredag 1. april 2011

Kom, bli med, så finner vi våren!

Jeg har hatt vår-følelse i en måned nå. Det skulle man kanskje tro var en april-spøk, i og med at det er over meter'n med snø, men jeg HAR faktisk det. Følelsen kommer av lyset. Av fuglene. Av at det drypper av taket så snart sola kommer frem.
Men sist helg måtte jeg gå på jakt. Bli med og se hva jeg fant!

Det første jeg måtte gjøre da jeg var i Tromsø sist fredag, var å kjøpe påskeliljer. De er så nydelige! Visste du at påskeliljer (Narcissus-familien) blomstrer for første gang i Norge i 1598? Påskeliljene var kultur i England på 1200-tallet, spredte seg til Danmark og Sverige på 1500-tallet.
Disse stakkars liljene måtte pent bli med på verandaen en tur, der jeg "fant" dem med kamearaet. Det hvite i bakgrunnen er altså snø!

Plassert i en gammel kobberpanne jeg kjøpte på loppemarked, ble de rent dekorative. Jeg elsker å se det grønne mot det hvite. Levende vårtegn mot hvit, kald vinter.

Også var det jo artig å få brukt den gamle baljen!
Jeg kunne jo ikke la de stakkars påskeliljene stå så lenge ute i kulda, så etter at jeg hadde "funnet" dem, bærte jeg dem inn i huset.
Og vips, et døgn senere gledet de hele huset med sine fantastiske, gule vårblomster:

Vel, jakten slutter jo ikke her. Etter påskeliljefunnet vandret jeg videre i hagen. Øverst i aspen satt en grønnfink og gledet meg med sine iherdige triller:

(Her skulle man jo hatt ekstra stort objektiv! Men dere ser den, ikke sant?)


 
Turen i hagen endte med at jeg samlet kvister av bjørk og osp. Jeg satte dem i en vase, og måtte forevige dem i det flotte lyset.



 
Vel, slik endte jakta på våren.


Har DU jaktet våren i det siste?
God helg!

1 kommentar:

  1. For en artig historie og flotte bilda.Godt at den gamle baljen kom til nytte. Ser for mæ ho som sparker bort snø for å lete etter våren. Kos dæ me fridag. Den er deg vrl unt. En go vår klæm .

    SvarSlett