onsdag 8. juni 2011

Du er faktisk god nok. Naturenergiskolen 2.del

Jeg liker egentlig ikke ordet "skole". Jeg ønsker ikke å være belærende, om du skjønner. Jeg vil bare dele noen tanker. Kanskje du liker dem, kanskje du blir berørt. Kanskje blir et frø sådd slik at din dag blir litt bedre. Eller kanskje ikke? Uansett - det er godt å være i bloggen igjen.
 

Ei stund siden sist. Livet ruller avgårde i så hastig tempo at jeg må holde meg fast. Det suser rundt ørene, jeg må lukke øynene for at det ikke skal renne av dem. Så fort går det at jeg glemmer ting rundt meg, ting jeg egentlig burde ha husket.

Da blir jeg fortvilet. Jeg liker ikke å være SÅ travel. Det er ikke sunt.

Så kommer jeg til å tenke på natur og energi igjen. Det hjelper alltid. Jeg kan bare snu meg litt, mot skogen, mot fjellet eller kanskje mot en liten blomst på bakken, så er energien der. Jeg kan konsentrere meg om å legge merke til detaljer - mine barns smil, en sky som ligner et hjerte, to greiner som snor seg rundt hverandre. Og da blir dagen min god igjen.

Mitt andre tips når det gjelder naturenergi får du her:

Naturen er full av vakre og fullendte detaljer. Tenk på at gjennom de ufattelig mange årene jorda vår har eksistert, har naturen konstant utviklet seg. Det du ser nå, er naturen på sitt beste. Alle de artene du ser rundt deg, eksisterer i dag fordi de har klart seg best. Utviklet seg, tilpasset seg. Blitt sterk. Overlevd gjennom tusenvis av slektsledd, som for hver generasjon er akkurat litt bedre enn den forrige.

Det gjelder også deg. Det mennesket du er i dag, er et resultat av at alle generasjonene før deg har klart seg litt bedre enn de som ikke lever. Litt friskere, litt klokere.
Du er på ditt beste.
Neste gang du ser en liten blomst på bakken: Bøy deg ned og studer den. Lukt på den. Kjenn at du er en del av naturen, en del av livet på jorda.
Og vit at du faktisk er god nok.

1 kommentar:

  1. Hej. Godt at læse dig igen! :) Og jeg synes egentlig at ordet "skole" er helt fint. Livets skole. Det kan være negativt, fordi vi i visse situationer tvinges i skole, men når vi vælger at gå selv og lader os inspirere, så er det jo positivt. Godt. Og som du skriver er naturen en fantastisk skole at gå i.

    Jeg håber, at du finder lidt ro igen. Det er jo vigtigt at stoppe op engang i mellem og mærke efter. Som du også gør gennem dine ord og din erkendelse af, at nu går det lidt for hurtigt.

    Tak for gode ord. Klem til dig.

    SvarSlett