tirsdag 16. august 2011

Frihetens pris i Krukmakaregatan

Tenk deg at livet ditt er staket ut for deg på forhånd. At det du skal arbeide med for å tjene til livets opphold, er planlagt nærmest før du blir født. Veien er lagt opp, du må bare gå den. Du har ikke noe annet valg.
Slik var det for de som ble født i Krukmakaregatan, Piteå, på 1700-tallet.


Familien og jeg var i Piteå ei langhelg i begynnelsen av august. En av kveldene benyttet jeg en deilig fritime til å vandre rundt i byen med kamera og et åpent sinn. Det er en fin liten by, Piteå. Brosteinsgater, parkanlegg og mange gamle trehus. Akkurat slik jeg liker det.

Så kom jeg altså til Krukmakaregatan. Her leste jeg om de generasjonene av krukkemakere som bodde akkurat her, og som gata dermed var oppkalt etter.
Yrket gikk vanligvis i arv fra generasjon til generasjon. Ble du født i denne gaten, med en far eller mor som krukkemaker, ble du krukkemaker. Slik var det bare.

Det gikk opp for meg at vi som lever i dag, har en frihet vi skal prise oss lykkelig for. Tenk å kunne ta egne valg. Tenk å ha mulighet til å gjøre det du vil - når du vil. Utvikle dine evner. Lytte til hva hjertet forteller deg - og gjøre det!
Det er VÅRT ansvar å forvalte den friheten. Hvis alle gjør det, blir verden et bedre sted å leve i.

Nyt friheten i kveld, det skal jeg!

2 kommentarer:

  1. Ja, vi skal prise os lykkelige for at have frie valg, selvom vi til tider slet ikke er klar over, at vi faktisk kan vælge. Og at valget starter allerede fra det øjeblik, vi slår øjnene op om morgenen. Vælger vi at være glade? At have en god dag? Eller vil vi lade os rive med at dårlige stemninger og blive til en skygge af os selv? :)

    Det handler om at træffe gode valg. Valg, som vi har hjertet med i. Så tror jeg det bliver godt og vi bliver velsignet. I den tid, du beskriver, var valget måske truffet længe før man blev født, men alligevel fandtes der også mennesker på den tid, som gjorde noget andet. Trodsede deres familier og rejste ud for at finde lykken og følge deres hjerter.

    Det er der også mange spændende historier om! ;)

    God dag til dig. Klem.

    SvarSlett
  2. Takk for hilsen, Megan. Det var heldigvis noen som trosset forventningene og levde et annet liv. Og de var ekstra tøffe!

    SvarSlett