onsdag 17. august 2011

Hva føler du nå?

Hva føler du nå?
Spørsmålet har blitt stilt tusenvis av ganger i den sportslige verden. Ja, så "vanlig" er spørsmålet at det nærmest har blitt en klisje å stille det. I dag regnes det som lurt å finne noe annet å spørre førstemann om idet han kom over mållinja.

Men dette spørsmålet er faktisk det viktigste du kan stille deg selv.


Jeg lærte av ei klok dame en gang, at når jeg føler det slik, er det slik. Jeg forklarte henne hvordan jeg følte det, og hele tiden la jeg til: "Men jeg vet jo ikke om det faktisk er slik, eller om jeg bare føler det slik." Det var da hun sa det. Hun ba meg nærmest instendig om å forstå at når jeg føler det på en bestemt måte, så er det det som er virkeligheten. For meg.

Det gikk et lys opp for meg den gang. Og siden har jeg forsøkt å spørre meg selv hva jeg faktisk føler.

De svarene du får når du stiller det spørsmålet, kommer fra dypet av din sjel. Fra dine innerste hjertekamre. Hvis du tør være ærlig, da. Og hvorfor skulle du lyve for deg selv?

I enhver situasjon, i hverdag og fest, kan du bruke spørsmålet for å komme på hvordan du egentlig har det. Etter hvert blir det en vane, en god vane, å lytte til seg selv. På den måten begynner du sakte, men sikkert, å ta hensyn til deg selv. Du jobber ut fra følelsene dine.


Du liker gode følelser, ikke sant? Hvis du begynner å ta hensyn til hvordan du føler det, og sier nei til de tingene som ikke føles bra... Ja, da blir din hverdag forandret. Bare prøv, skal du se. Det er bare å spørre: Hva føler jeg nå?

Ha en flott dag!


2 kommentarer:

  1. Vidunderligt indlæg Lill-Karin, for hvor har du ret, det er følelserne, denne dejlige snurrende fornemmelse fra maven der fortæller os om det er den rigtige beslutning vi er ved at træffe.
    I kærlige tanker, god Torsdag.

    SvarSlett