onsdag 12. januar 2011

Å være journalist

Jeg har vært journalist i ei lokalavis i seks år nå. Faktisk, i morgen er det akkurat seks år siden jeg hadde første arbeidsdag.
Før jeg ble fast ansatt, jobbet jeg frilans som journalist innimellom andre jobber og skolegang.
Uansett: Nå er jeg frilanser på fulltid. Det vil si, jeg jobber ut januar på kontoret som vanlig, og deretter er jeg i "fritt fall". Skummelt? Ja, definitivt. Spennende? I høyeste grad!

Journalist er et yrke som er vanskelig å sette i bås, siden arbeidshverdagen er avhengig av hvor du jobber.
Men det er en del ting jeg kan henge på journalistknaggen:
Hverdagen blir aldri helt lik. Sakene varierer, selv om metodene og rutinene for å dem i avisa blir de samme.
Du jobber med mennesker.
Du må like å skrive hvis du skal være journalist i avis.
Arbeidspresset er som regel høyt.

Jeg er så ydmyk for alle de historiene jeg har fått lov til å fortelle! Tusen takk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar