onsdag 2. november 2011

Myke toner i et fargeløst venteværelse

Det er halvmørkt her jeg sitter. Dagen har definitivt startet der ute, men dagslyset klarer bare såvidt å trenge ned hit.

Den siste tiden har gråvær og regn lagt seg mellom oss nordboere og himmelbuen.
Høsten har satt oss på et fargeløst venterom.

- Sitt her, sier den bestemt.
- Dere blir hentet når høststormene har lagt seg, når alle blader har falt til jorden og lufta er ren. Først da vil vinteren være klar.

Denne uka er en annerledes uke. Den er et avbrudd, en tidslomme jeg vil bruke all min evne på å nyte. Fri fra det travle, tid alene og med ordene. Jeg skriver, jeg går turer og jeg lytter. Jeg synes jeg kan høre myke toner et sted, toner som vil meg vel og som fyller meg med undring. Er det inspirasjon jeg hører?

Jeg er i november sitt venterom. Og selv om det er litt fargeløst, er det fredelig. Noen ganger trenger man fargeløse omgivelser for å oppdage nye fargetoner.
Slik er det i dag. For meg.

Hvordan er november for deg? Akkurat nå? Jeg blir glad for å høre fra deg.

2 kommentarer:

  1. November er en mørk måned. Men ennå holder det seg mildt her jeg bor, og jeg håper det varer litt til. "November er så trist og grå", skriver Prøysen i sangen sin. Men så fortsetter han optimistisk: "men nyttig likevel". Jeg er litt der, jeg, og finner på nye akiviteter inne. Nå er jeg inne i en periode med mange små og store treff, med nære og litt mindre nære venner.Slik løftes dagen min, og så tenker jeg på hvor fort tiden går... Med den farten den har, er det snart vår og ljose dagar igjen. Men kanskje er det godt at dagene er mindre hektiske iblant. Tanketid... Ikke så dumt det der. Kloke ord hos deg, setter tanker i gang hos meg.

    SvarSlett
  2. Takk for din hilsen, Anne Britt. Kanskje november er gitt oss i gave, nettopp for å "skru av" litt? Oktober er fortsatt høst og travelhet, mens desember er full av forberedelser. November..er et lite pusterom. Mellom alt.

    Ha en fin dag! Klem.

    SvarSlett