tirsdag 17. april 2012

Solavstand og nærsynthet

Det har vært kaldt i natt. Graderstokken sank til knes i blått, og på bilrutene lå natteluften fastfrosset i intrikate mønstre.
Men så snart sola kom flimrende rundt hushjørnet, ga frosten tapt. Den fordampet med et sukk og lot sine siste minner være en opptint tåre på tur ned glassruta.

Jeg våknet med en følelse av glede. Sola strakte strålene sine inn gjennom soveromsvinduet og forgyllet morgenluften. Jeg skal ut i sola i dag, vet jeg. Kanskje en tur, eller kanskje en stund i solveggen med en kopp te. Vi skal ha en samtale i dag, sola og jeg. Jeg vil høre litt om alt hun ser når planeten vår svirrer rundt henne. Ser hun glede, ser hun kjærlighet? Ser hun nød, fattigdom og sult?

Trolig ser hun litt av alt. For hun er på passe avstand til oss, sola. Helt perfekt avstand, faktisk.

Avstand er bra.
Tenk deg at du står foran et bilde. Et vakkert landskapsbilde, med mange små og store detaljer. Problemet er bare at du står for nært. Du ser ikke bildet tydelig, du aner bare farger og konturer der inne.

Da kan det hjelpe å ta et skritt eller to tilbake. Endelig åpenbarer landskapet seg slik det er. Du ser helheten. Du kan kjenne hvilke følelser bildet gir deg, fordi du for første gang ser det tydelig. Alle detaljene er der, alle mønstre og farger og lysspill.

Av og til må man få ting på avstand for å se klart.
Det tenker jeg, mens jeg lengter etter å gå ut i soldagen og kjenne varmen mot huden. Perfekt avstand, perfekt varme.

3 kommentarer:

  1. Avstand er bra. Har ikke Bjørn Eidsvåg skrevet en sang med de ord? Og det er så sandt! Nogle gange må vi træde et skridt eller flere tilbage for at kunne se helheden. Ofte ligger svaret eller nøglen ligefor, men når vi er begravet i det, ser vi dette ikke. Lidt perspektiv, afstand og tid kan være guld.

    Fine ord fra dig igen. Jeg håber at du får en flot samtale med den kloge sol og at hun fortæller dig gode hemmeligheder! ;) Klem.

    SvarSlett
  2. Ja, du har helt ret - af og til må man have tingene lidt på afstand for at kunne se klart. Det kan også være guld værd at sove på et problem og se, om man opfatter det på samme måde dagen efter. Klem til dig!

    SvarSlett
  3. Dejlig betragtning Lill-Karin, jeg er sikker på at det også gælder i relationer til andre mennesker, træd et skridt tilbage og tæl til ti inden du lader dig frustrere over små misforståelser.
    God Torsdag aften.

    SvarSlett