mandag 26. september 2011

Ett minutts indre skogtur. (Naturenergiskolen 4.del)

Min barndom ble slik at jeg fikk anledning til å streife mye rundt i skogene. Min barndoms skog med høyreiste, hvite bjørker, fugleliv og solstråler ned gjennom løvtaket, var med på å forme meg som person. Jeg trengte ikke andre mennesker å dele dette med. Jeg hadde nok med meg selv. Og kanskje katten, som plutselig bare dukket opp fra intet. Vi to kunne gå lange turer, til skumringa begynte å leke mellom trestammene og jeg visste at jeg burde gå ned igjen.


Jeg har et ønske om å formidle den energien jeg som voksen har forstått ligger i naturen. For meg er naturen og alt i den, en uendelig kilde til ren energi. Det var noe jeg som barn ikke forstod å sette ord på, jeg bare kjente at jeg ble glad av å være der. Naturen var min venn, og alt livet i den var spennende og givende å lære om. Elvene snakket, trærne snakket. Ja, selv fjellene hadde sin egen stemme. Etter jeg var 11 år begynte jeg å tilbringe somre og ferier i en fjelldal i indre Troms, og der var det energi, der! Stedet er tilnærmet uberørt av mennesker, og her får følelsene våre og energien fra naturen fritt spillerom.

Alt i naturen har sin egenverdi. Naturen er ikke der nødvendigvis for at vi mennesker skal utnytte den til vår fordel, den bare er. Vi kommer fra den. Vi lever av den. Vi er avhengige av et samspill.


I dag vil jeg gi deg et tips som kan være til nytte for å hente naturenergien frem i deg selv! Du kan for eksempel prøve det ut en hektisk morgen hvor alle skal hit og dit og du egentlig bare tenker på hvordan du skal organisere dagen:
Bruk et par minutter på dette. Lukk opp ei dør eller et vindu, slik at du hører noen naturlyder utenfra. Fugler, ei elv, litt bris i tretoppene. Kanskje sola kan skinne på deg? Lukk øynene og pust dypt noen ganger. Begynn å vandre innover et skoglandskap du ser for deg. Eller et annet naturlandskap, om du ønsker det. Det viktigste er at du føler deg omgitt av natur.

Se for deg at du vandrer innover. Det er lyst og varmt rundt deg, og du er en del av et fantastisk landskap. Rundt deg er det kanskje frukter du kan spise av, og ulike lukter fyller nesen din. I trærne, eller rundt deg, flyr fugler i vakre farger. Sommerfugler dukker opp og lander på blomster langs stien du går på.

Etter at du har vandret en stund, og konsentrert deg om lydene utenfra og pusten din, kan du kjenne energien strømme til deg fra landskapet. Alt livet vibrerer og sender kraftig energi rett til deg. Trekk pusten og kjenn at den fyller deg opp!

Håper du får en energirik dag! :)


Titt tei - her er jeg! Søte støvler, eller hva?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar